Nejdostupnější je většinou aDSL - tedy připojení po telefonním vedení (klasickou pevnou linku ti k tomu dnes už nikdo nenutí, naopak i Telekom sama přechází na VoIP). Ale ono vedení je na to potřeba.
Máš v bytě telefonní linku zavedenu (aktivní být nemusí)?
Potom záleží na požadované rychlosti - pro většinu použití postačí i DSL 16 megabitů, to tě bude měsíčně stát okolo dvacky. Kdybys chtěl/a sledovat filmy, přes internet pracovat apod., pak je lepší vzít VDSL 50 megabitů - to leží někde kolem 30 EUR měsíčně, někteří poskytovatelé nabízejí akce, jako např. rok s polovičním poplatkem apod. Aktuálně třeba 1und1.
Poskytovatelé jsou v zásadě:
- Telekom - drahé, ale dráty jim většinou patři a servisní úkony si dělají sami a rychle. Všichni ostatní poskytovatelé o ně u nich musejí žádat a občas, ne zcela bez úmyslu, jsou čekací doby nebo "omyly" poměrně významné
- M-Net - podle mě také jeden z dražších
- 1&1
- O2 - bývalá Alice
Poslední dva jmenovaní jsou cenově srovnatelní.
Dřív dostávali zákazníci při podepsání smlouvy na dva roky dobrý router zdarma, jen Telecom a Alice/O2 vždycky měli vlastní, které moc pokročilých funkcí nenabízely.
Tento router je jen zapůjčený a po skončení služby je potřeba ho, ať už je starý, jak chce, vrátit, jinak ho poskytovatel naúčtuje (osobní zkušenost s Alice/O2).
M-Net nabízí dobrý router, ale také jen zapůjčený.
1&1 nabízí také dobrý FritzBox, ale v mezičase to má háček: za router se platí 5-7 EUR měsíčně navíc, router je po dvou letech sice tvůj (takže můžeš smlouvu vypovědět a nechat si ho), když ale nic neuděláš, budou ti ten poplatek (pro každého normálního člověka "nájem/splátka routeru") účtovat napořád. Jen jedna osoba na zákaznické lince tvrdila, že po dvou letech ho sami přestanou účtovat, všechny ostatní zdroje tvrdí opak. Prý možná lze výslovně po dvou letech požádat o změnu tarifu na tarif bez routeru a poplatku se vyhnout, nebo vypovědět a změnit ten tarif potom, každopádně to nezní logicky a transparentně a nikdo mě nepřesvědčí, že se tím nesnaží prakticky o 5-7 EUR zvýšit měsíční paušál a v reklamě pořád ukazovat ten nižší. Na druhé straně, když se člověk smíří s tím, že s tím po dvou letech bude trochu korespondence navíc, pořád je to solidní internet za solidní cenu a s dobrým routeren, který nabízí možnosti jako přímé připojení DECT telefonů, zřízení neomezeného množství telefonních linek přes VoIP apod.
A v neposlední řadě: v Německu lze s poskytovateli leccos uhájit, lecčehos se domoci, protože jim na pověsti pořád ještě trochu záleží a radši ti odpustí nelogický poplatek, než se nechat vláčet populárně odborným tiskem. V ČR jsou spotřebitelé a tisk pořád ještě celkem bezzubí, spíš se smíří s tím, že co podepsali, to tak asi bude (i v naprosto nerovném smluvním vztahu) nebo že to "je u všech stejné" a nerovné podmínky akceptují. No dobře, to nebylo předmětem dotazu...jen k dokreslení
Napiš kdyžtak, co přesně od toho připojení očekáváš - druh využití, dobrý router, zřízení české telefonní linky přes internet apod., nekompromisní kvalitu i za poněkud vyšší ceny - to pomůže při volbě konkrétního poskytovatele.